Monday 24 December 2012

Degil atau Ketegiaq?

Assalamualaikum dan hai..
Hari pun dah menginjak ke petang..Tinggal berapa jam lagi untuk pulang ke rumah..Argh tak sabarnya nak baringkan diri..atas tilam yang empuk tersadai di atas lantai..kena fikir positif..empuk empuk empuk..arghh stress stress stress..haha

Dah la pagi - pagi datang opis takde ekon..tak apa, bukan hal besar pun..buka pc, kau tengok aku tgk kau..Oh hari ni memang tak ada kerja, ramai yang cuti, esok kan cuti krismas, sambung saja la cuti kan..


Bila dah tak ada kerja macam nih tetiba rindu zaman belajar, padahal still pegang status pelajar lagi, tapi sekarang kan tengah praktikal, jadi suasana kerja tuh menyelubungi hidup. Betul la kata orang, time study kita rasa dah puas sangat, kita nak kerja, tapi time kerja kita rasa rindu sangat nak study kan..

Rindu lak nak baca buku tebal-tebal, stay up sampai ke tengah malam siapkan assignment, projek dan lain - lain..habis kejar due date tuh ini..

Tebalnya buku..Arghh stress
Sumber : pakcik Google

Tapi apa yang aku nak sampaikan ialah apa yang kau akan lakukan bila kau dah habis study kat dapat tawaran sambung belajar, kau nak terima atau kau teruskan niat kau mencari kerja untuk menjamin masa depan kau?

Ni lah masalahnya bila kau tak dapat buat keputusan dengan tepat, kau akan fikir macam -macam. Kalau kau sambung study mana kau nak cari duit untuk perbelanjaan dan yuran pengajian kau kan, aku faham. Sebab kita dah mind set kan bahawasanya bila habis study terus nak kerja dan bayar balik pinjaman.

Kalau aku jadi kau pun aku akan fikir banyak kali, banyak perkara kena ambil kira. Kalau ikutkan aku, aku nak sangat kau sambung study, sebab nasib kau tak macam orang lain..Tak ramai yang dapat tawaran sebaik saja kau habis study, itu tuah, rezeki namanya..Mungkin rezeki kerja kau tak sampai lagi..

Tapi apakan daya, aku bukan boleh paksa kau..Kalau aku, mesti aku terima..sebab aku minat belajar.. Dari kita paksa diri kita melakukan sesuatu yang kita tak suka, baik tak payah kan..Lagi merugikan masa depan ada la..

Aku tau kau memang begini..degil. 

Bapak : "Awat adik ang ketegiaq, taktau ikut perangai sapa, ikut adik ang la..pak takmau paksa"

Itu kata - kata bapak aku bila aku mula bertoleransi bagi pihak dia..Arghh aku juga serba salah. Tarikh tamat tawaran tuh makin dekat..apalah yang aku mampu lakukan untuk melembutkan hati dia..

p/s: Manusia zaman sekarang lagi pentingkan duit dari pelajaran. Setuju atau tak?

3 comments:

  1. halo sis.. skrg ni byk U twrkan PJJ sis.so dah keja pn ley smbung stdy..hehee (saja hangatkann keadaann..hahaha)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha oke2..tunggu dia keja tgk..bila tah dapat keje

      Delete
  2. hahahaa..dia baca dak blog ang nih?

    ReplyDelete