Tuesday 11 December 2012

Macam mana nak tau saiz header blog kita?

Assalamualaikum dan hai..

Hari ni mood nak tulis blog tetiba datang..sebab meja kita kosong..hehehe..
Kalau tak jangan kan kata nak buka blog, facebook pun tak sempat..uhuk2..

Bagi aku, 1st impression aku masuk blog orang mesti tgk header dulu baru tgk isi2. Hehe..Mungkin itu eye contact..hehehe..So bila kita ada blog mesti kita nak ada header gak kan..

Oke..macam mana kita nak tau saiz header blog kita kan..kadang-kadang kalau kita nak edit or design sendiri header, kita tak pasti dengan saiz dia bila kita nak create one new document kat adobe phostoshop...

Cara aku, aku suka view semua blog orang, view bukan stalker oke, aku juz nak tgk saiz header yang aku berkenan saja. Tak kisah la saiz mcm mana yang korang suka untuk diletakkan sebagai header blog korang sendiri.

Mula - mula kita view blog yang kita nak size header tuh dengan google chrome. Ya, aku pasti semua orang ada kan. Then right click on header tu - This will open up a little drop down menu and click "inspect element".
Nampak kan 'Inspect elemet" 

Kemudian akan keluar satu pop - up hampir separuh browser google chrome.. jangan risau jangan pelik oke.. Tak jadi apa - apa pun kat blog korang tuh..juz keluar HTML code saja..Kalau korang gerak sikit tetikus korang tuh, dia akan tunjuk saiz lain lak.

Sekarang..jeng jeng jeng..

Nampak tak?
Eh tak nampak? ini ha..
Ini lah size yang kita kehendaki : 1040px x 300px
So bila kita create new document dalam adobe photoshop kita dah boleh start design dengan saiz Width : 1040px & Height : 300px . Yeah dah boleh design..

Selamat mencuba *-^ 

p/s : Adakah korang tau saiz timeline facebook korang? Kita ada jawapannya..hehehe



10 comments:

  1. terima kasih entry ini membantu saya yang kurang cekap tentang blog
    Singgah di blog saya ya

    ReplyDelete
  2. tq veryy much. jumpa jugak yg ni. selalu pening nk tau size header. hehehe
    jemput singgah blog sy :)

    ReplyDelete
  3. ooo.. thank sis. benar2 membantu

    ReplyDelete
  4. terima kasih dia atas information ini... ilmu yang sangat berguna.. ;)

    ReplyDelete
  5. Tengah sekodeng saiz header jugak ni. Tq sista :)

    ReplyDelete
  6. Mari la follow blog akak juga.. hehe

    ReplyDelete